5
Increderea in sine. Sa exersam impreuna.
2 Comentarii | 759 Vizualizari | Adaugat de Nicoleta Tanase-Trifu in Medicina-Sportiva-Tenis
Dragi parinti,
Una dintre pietrele de temelie ale unei cariere sportive incununate de succes este increderea in sine. Despre ea vorbeste atata lume, dar pare a scapa de sub controlul multora dintre noi.
Increderea in sine o ai in diferite grade atat pe terenul de sport, cat si in viata de zi cu zi. Ceea ce face extrem de sensibil acest subiect este faptul ca increderea ca sentiment de baza uman se dezvolta in relatie cu ceilalti. Dar cine sunt Ceilalti? Tu, eu, antrenorul, fratii, prietenii, adversarii, arbitrii, maseurul, sponsorul samd.
Ce putem face noi, cei apropiati copilului sportiv astfel incat el sa creasca frumos in consonanta/ armonie cu el insusi?
Propunere
Azi va scriu propunandu-va sa faceti un exercitiu de incredere in sine. Imaginati-va acest exercitu ca pe o lupa prin care va priviti copilul. Concentrati-va atentia pe cateva lucuri despre care am sa va vorbesc imediat si care pot avea legatura directa cu nivelul de incrdere in sine a copilului dv. si cu prestatiile sale pe teren.
De ce ati face acest exercitiu?
* Pentru ca iubirea si grija parinteasca sa se dezvolte si sa se manifeste in echilibru cu dorintele si nevoile copilului dv.
* Pentru ca oricat de inteligent ar fi, copilul nu intelege prea usor de ce (spre exemplu) te enervezi la greselile pe care le-a facut. Copilul are tendinta sa creada ca el este cauza enervarii tale. Dar enervarea ta nu tine doar de greseala lui, ci si spre exemplu si de rabdarea, grija, dorinta sau oboseala ta. Asa e? Sunt parinti care reactioneaza in mod diferit la greselile din teren ale copiilor: la extreme unii sunt calmi, iar altii explodeaza ajungand sa isi bata copiii.
Mai mult, copilul ajunge sa fie chiar convins nu numai ca greselile lui te-au enervat, dar ca atata vreme cat face greseli nu e bun de nimic. Poate ca nu spune foarte clar lucrul acesta, dar spune indirect prin acea tendinta spre perfectionism. Faptul de a nu putea trece peste cateva greseli facute in teren pentru mine este semn ca undeva in mediul in care el se misca exista cineva care intr-un fel sau altul il “impinge” spre acestasta atitudine perfectionista.
Spre binele copilului si al tuturor
Parintii de cele mai multe ori fac ce fac spre binele copilului, doar ca din diferite motive uneori se manifesta fara sa stie ca este in mod profund deranjant pentru copil. “Sa-l tin in puf?”, m-ati putea intreba. Nu in puf, in sensul de a “inghiti” si a accepta tot ce face copilul. Ci de a incerca sa creati o relatie de incredere reciproca cu copilul dv., de a intelege ca pentru copii sunteti centrul universului lor si ca reactiile dv. il influenteaza fara sa vreti in mod pozitiv sau negativ.
Ce sa observ eu ca parinte? Reactiile copilului si reactiile dv.
Notati in tabelul de mai jos observatiile de la meciurile pe parcursul a doua competitii sau pe parcursul a patru meciuri amicale. Dupa aceasta perioada:
1. conturati tiparul dv. de reactie la jocul copilului in mod separat, pentru situatia in care a jucat bine si situatia in care a jucat mai putin bine
2. conturati tiparul de reactie a copilului atunci cand joaca bine, atunci cand nu joaca bine si tiparul lui de reactie la reactiile dumneavoastra (atat in timpul meciului, cat si dupa).
Odata vazand modul in care comunicati aveti sanse sa descoperiti in ce masura influenteaza comportamentul dv. copilul si increderea lui in puterea de a da tot ce poate pe teren. Nu e o sarcina usoara sa vezi cu alti ochi ceea ce deja crezi ca stii foarte bine de multa vreme.
Fiecare copil si parinte au povestea lor, care nu se incadreaza neaparat in tiparul scris mai sus. De aceea va invit sa imi scrieti doriti feed-back de la mine sau pentru orice intrebare, poveste sau sugestie, la adresa [email protected].
Fisa de analiza a reactiilor dupa meci
Completeaza tabelul de mai jos dupa fiecare meci jucat: amical sau in concurs
Meci amical sau concurs? | Data | ||
A castigat sau a pierdut meciul? | |||
A jucat bine sau nu a jucat bine? | |||
COPILUL | |||
In timpul meciului | Dupa puncte bune | Dupa greseli | |
Reactii emotionale ex: bucurie, tristete, enervare, frica | |||
Ce a facut practic/ comportamental ex: s-a miscat pe teren, tehnic cum a fost, tactic cum a fost, a muncit sa recupereze, s-a grabit, a inceput sa planga etc | |||
Dupa meci | Imediat dupa | In ziua meciului | Cateva zile dupa |
Reactii emotionale ex: bucurie, tristete, enervare, frica | |||
Ce a facut practic/ comportamental ex: a plans, s-a inchis in camera lui, n-a mai vrut sa mai faca sport, s-a dus sa se intalneasca cu prietenii etc | |||
DUMNEAVOASTRA | |||
In timpul meciului | Dupa puncte bune | Dupa greseli | |
Reactii emotionale ex: bucurie, tristete, enervare, frica | |||
Ce ati facut practic/ comportamental ex: ati aplaudat, ati vorbit/ uitat urat/ frumos, l-ati certat, ati dat indicatii, v-ati certat cu arbitrul, ati injurat, etc | |||
Dupa meci | Imediat dupa | In ziua meciului | Cateva zile dupa |
Reactii emotionale ex: bucurie, tristete, enervare, frica | |||
Ce ati facut practic/ comportamental ex l-ati incurajat, i-ati vorbit si explicat ce a mers/ nu a mers bine, l-ati certat, l-ati pedepsit, amenintat, batut etc |
Foto: kidperez pe flikr.com
Ti-a placut aceasta lectie de tenis?
Articole din aceeasi categorie - Medicina-Sportiva-Tenis
- In top cu durere | publicat de Nicoleta Tanase-Trifu
- Invata sportivul sa se aprecieze | publicat de Nicoleta Tanase-Trifu
- Schimbari “mici”, efecte mari | publicat de Nicoleta Tanase-Trifu
- Vreau sa castig! Sabie cu doua taisuri- pentru parinti si antrenori | publicat de Nicoleta Tanase-Trifu
- Vreau sa castig!- pentru copii | publicat de Nicoleta Tanase-Trifu
Cu placere.
Succese!